Avanza

Avanza är en svensk nischbank inom sparande. Företaget grundades 1999 som HQ.se, och tog två år senare namnet Avanza. Genom sammanslagningar och övertagande har Avanza expanderat och har idag mer än en halv miljon kunder. Verksamheten har också utökats till att omfatta försäkringar.

Idag är Avanza Bank Holding AB moderbolaget inom Avanzakoncernen, som driver den operativa verksamheten genom bolagen Avanza Bank AB, Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension, Avanza Fonder AB och Placera Media Stockholm AB.

En digital plattform för sparande och investeringar

Verksamheten i företaget har sedan starten 1999 utvecklats från att vara en liten renodlad aktiemäklare på internet till att idag vara en digital plattform för sparande och investeringar. Idag utmanar Avanza både storbankerna och försäkringsbolagen på den svenska sparmarknaden.

Företagets vision är att skapa en bättre framtid för miljoner människor. Tanken är att människor här ska få ut mer pengar till sig själva än hos andra banker. Man strävar efter att nå fram tills in vision genom att erbjuda bättre förutsättningar för sparande:
·        Man har inga fasta kontoavgifter, årsavgifter eller insättningsavgifter
·        Man erbjuder courtage från 0 kronor
·        Avanza erbjuder aktuella nyheter och opartisk vägledning från den oberoende webbtidningen Placera och tidningen Börsveckan.
·        Beslutsunderlag i form av verktyg, analyser, utbildning och nyheter.
·        Handel i mer än 1300 fonder från 130 olika fondbolag
·        Handel i Sverige, Norden, Europa, USA och Kanada samt övriga länder i världen
·        Man är noterad på Large Cap listan på Nasdaq i Stockholm
·        Avanza har haft Sveriges nöjdaste kunder inom sparande i sju år i rad enligt Svenskt Kvalitetsindex.
Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och har också Pensions- och Private Banking kontor i Malmö och Göteborg.
Avanzas vision är att ge miljoner människor en bättre framtid, men målet med verksamheten är inte enbart nöjda kunder. I målet finns också medarbetarengagemang och långsiktig värdetillväxt. Målet ska nås genom att ständigt utveckla företagets erbjudanden till att bli billigare, bättre och enklare. För att uppnå detta koncentrerar man sig framför allt på fyra områden:
·        Att alltid sätta kunden först
·        Att vara prisledande
·        Att vara skalbara och effektiva
·        Att vara digitala

Dessa fyra faktorer tillsammans ska ge ett billigare, bättre och enklare erbjudande.
Kundens bästa står alltid högst i fokus hos Avanza. Innovationstakten är mycket hög inom sparmarknaden och om man hittar behov eller skevheter i systemet som inte gynnar kunderna skapar man helt enkelt nya produkter och tjänster. Dessutom har man tagit fram ett kundlöfte som baseras på följande fyra fundament:
1.      Prisledarskap – Avanza tror på full transparens i relationen till kunden och strävar alltid efter att erbjuda sina kunder marknadens lägsta avgifter. Detta utan att kompromissa med kvalitet. Avanzas kunder ska aldrig behöva betala onödiga, eller dolda, avgifter. Företaget har inga fasta konto-, års- eller insättningsavgifter.
2.      Bättre beslutsunderlag – Avanza erbjuder ingen individuell rådgivning eftersom man tror att var och en fattar bäst beslut kring sitt sparande och sina investeringar själv. Istället för individuell rådgivning lägger man mycket tid och utveckling på att tillhandahålla bästa tänkbara beslutsunderlag. Generella råd, verktyg och tjänster som hjälper kunderna att ta hand om sina placeringar och sitt sparande på ett enklare, billigare, roligare och smartare sätt är något som Avanza sätter högt värde på.

3.      Enkelhet – företagets målsättning är att göra det så enkelt som möjligt för de som använder företagets tjänster, alltså kunderna. Man ser det som sin uppgift att göra det som uppfattas som svårt och krångligt till lätt och användarvänligt.
4.      Större valfrihet – Avanzas ambition är att man, som kund, alltid ska hitta de bästa sparalternativen hos företaget. Därför erbjuder man marknadens bredaste utbud av sparprodukter genom att, bland annat, samla Sveriges största fondutbud hos sig.  man erbjuder digital handel för Nordens alla börser, i USA och Kanada, samt övriga marknaden via sina mäklare.
Avanza satsar hårt på den digitala sidan och har en innehållsrik och informativ sajt. Här kan du inte bara hantera ditt sparande och dina investeringar. Du kan också hämta massor av information om allt som rör sparande och handel med aktier och värdepapper. Sidan är mycket överskådlig och det är lätt att hitta, oavsett om du bara vill ha svar på frågor eller om du vill handla med värdepapper. Som kund har du full koll på dina aktiviteter via Mina Sidor.

Om du är ny kund och vill komma igång hittar du all hjälp du behöver på den speciella ”Komma igång-sidan”.  Om du vill lära dig mer om sparande och investeringar kan du göra det på Avanza Akademin och genom att titta på klipp under Avanza Play.

Du vet säkert att du, när du köper och säljer aktier får betala en särskild avgift som kallas courtage. Hos Avanza kan du själv välja courtageklass, så att du alltid betalar lägsta möjliga avgift beroende på hur stora affärer du gör. Avanza erbjuder faktiskt courtage från 0 kronor, vilket nog kan sägas vara unikt i branschen. Du hittar information om de olika courtageklasserna på Mina Sidor, men det tas också upp i det omfattande FAQ, eller Vanliga Frågor, som du finner på hemsidan.

Bland frågorna och svaren får du svar på de flesta funderingar som kan komma upp i samband med att du ska hantera ditt sparande och dina investeringar. Här får du, till exempel, svar på frågor om deklaration och skatt, som förstås alltid är en aktuell fråga när det handlar om pengar. det spelar ingen roll om du är nybörjare eller van aktieinvesterare, det finns svar för alla på hemsidan. Kan du allt om aktier har du kanske frågor om hur Avanzas appar fungerar och vilka funktioner de innehåller. Man kan ju inte vara expert på allt, och de områden du känner dig lite osäker på kan du få hjälp med på denna informativa och lättnavigerade hemsida.

Frågorna och svaren hittar du genom att klicka på fliken Kundservice uppe till höger. Här finner du också alla kontaktuppgifter till Avanza, om du behöver hjälp du inte kan få via sajten. Du kan nå kundservice via meddelande eller telefon och man finns också på sociala medier som Facebook och Twitter. Du kan alltså välja den kontakt som passar dig bäst och tillgängligheten är stor.